fredag 25 februari 2011

En rejäl omgång tempel

Det finns massor av gamla tempel i Siem Reap. Det kändes som att vara i en sagovärld!
Allting är byggt mellan 900-talet och 1300-talet. Då övergavs hela området, troligtvis pga alla sjukdomar som härjade samt pga Thailändarnas angrepp. Området har varit buddhistiskt och hinduistiskt om vartannat. Några har lagt ner stor möda på att karva ut och förstöra tusentals Buddha-figurer ur stenväggarna samt krossa en massa statyer. Moget.

Vi klantade oss ju när vi hade vår stora tempeltur och glömde minneskortet till kameran.
Här är iallafall lite iPhone-bilder!
Ingångarna till tempelområdet kantas av galet många demoner på höger sida och gudar på vänster. 


Jag och en apsara (dansare). Alla hade bar överkropp på den tiden. Nu var jag nära att inte bli insläppt pga för kort kjol!

Bayontemplet. Fanns 54 sådana här ansikts-torn föreställande kungen i detta tempel. Snacka om storhetsvansinne!

Nils och Jayavarman IIV smilar ikapp:)
Fanns jättestora träd som hade varit roliga att klättra i. Men det hade nog uppfattats som opassande för folk i vår ålder:)
Alla tempel var så extremt utsmyckade. Väldigt vackert och imponerande...okej, efter en hel dag rätt tjatigt faktiskt.
Ta-Phrom- templet är övervuxet av stora träd. Här var riktigt coolt att gå. Inget var restaurerat och tillfixat. 
Stillhet. Vallgraven runt Angkor Wat.
Engagerad guide i Angkor Wat-en av världens mest imponerande byggnader.
Angkor-Wat. Ett universum. Stort-enormt utsmyckat. Synd att vi fått solsting när vi väl kom dit efter alla "små"tempel.
Den här dagen var nog den varmaste av alla! Man skulle nog ha blandat utflykter och inte tagit alla tempel på samma dag. Sådana här utflykter kräver en hel del promenerande och klättrande. Både jag och Nils blev sjuka efteråt. Guiden verkade inte heller på sitt bästa humör:) Han hade kämpat hela dagen för att få oss att ställa upp oss tillsammans flinandes i förgrunden till alla sevärdheter. Vi kände oss ju bara fåniga och gick bara motvilligt med på några. Vi träffade tre svenska damer på vägen- "without their husbands" -kommenterade guiden förfärat:)

3 kommentarer:

  1. Mej lurar ni inte, ni klättrar ju i trädet där på bilden! Det ser man tydligt o klart, såå kortvuxen är inte guiden!
    Ingen människa beskyllde mig för att vara "too sexy" för Angkor wat när jag kom traskandes i mina knälånga rutiga sladdriga shorts, konstigt...
    Riktigt fin, meditativ bild på vallgraven, man kan inte undgå att fångas av stillheten där...
    Mer stillhet åt folket!

    SvaraRadera
  2. Äsch, vi står ju bara på en fet rot! Det där kortet tvingade guiden oss till!
    Nä, det är bara jag som är too sexy:)Nils frågade om inte han var det också- men det tyckte dom inte.
    Gissa om det känns konstigt att vara hemma. Känns som evigheter sedan vi var i vår lägenhet!

    Åh, jag var nära att gråta när vi lämnade kambodja! Det var så sorgligt!
    Ååååh- jag vill också bo där!!!

    SvaraRadera
  3. Mycke sorgligt, jag är låg, ni får flytta hit, kom på nåt bra så får ni ha somrarna i Sverige!
    Oxå sorgligt att massörerna här är tvugna att flytta imorron! Huset de hyr är sålt och hyrorna har gått upp så de kan inte hitta något annat. Jag (syster o Alex) fick sista massagen idag :(
    Syster var oxå too sexy för Royal Palace, där dög det inte med stor scaf utan T-shirt (fula sådana fanns att köpa i deras shop) skulle det vara, hrmpf, vi gluttade i affärer istället o år glass.
    Man ser sitt hem med nya ögon när man varit borta ett tag. Ta vara på det och se om ni vill förändra något! Kram kram från svetto-land

    SvaraRadera